دوشنبه 31 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

بروجن، خنک ترین شهر ایران

بروجن، خنک ترین شهر ایران

بروجن، خنک ترین شهر ایران


نویسنده: محمد سیدی
30 مرداد 1396

شهر های خنک ایران

در حالی که برخی از مردم کشورمان درشهر های جنوبی و گرم،( دمای بالای هوا که به ۴۷ درجه می رسد را تجربه می کنند) در این سرزمین چند اقلیم  شهر هایی وجود دارند که حتی به روشن کرن کولر نیز احتیاج ندارند. البته شهرهای زیادی را می توان در این فهرست سرد و خنک، که حتما احتیاج به یک ژاکت یا کت دارد ، جای داد و این خود از نعمات بزرگ زندگی در کشوری مثل ایران است.این شهر ها تا حدی خنک هستند که حتی مردمانش از خرید کولر آسوده خاطر اند  ولی  مقصود ما شهر بلداجی در شهرستان بروجن در استان چهار محال و بختیاری است که می توان آن را در این فهرست خنک جای داد. شهرستان بروجن در دشتی به وسعت ۵۸۰ کیلومتر در شرقی ترین نقطه استان و در محل تلاقی راه های سه استان جهار محال و بختیاری ، اصفهان و فارس قرار گرفته است که جمعیتی بالغ بر ۱۱۸ هزار نفر دارد. مردمان غیور این خطه دارای گویش های فارسی ، بختیاری و ترکی قشقایی هستند.  این شهر در ۶۵ کیلومتری شهرکرد در مرکز استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته است و از قسمت شرقی با روستای آقبلاغ و از قسمت غربی با امامزاده حمزه بن علی مجاورت دارد که البته قسمت های شمالی و جنوبی این شهر بسیار خنک با رشته کوه های آن منطقه محدود شده است. این امامزاده از نوادگان امام سجاد (ع) مربوط به دوره تیموریان تا قاجار است

وجه تسمیه

شهر خنک

در مورد وجه تسمیه شهرستان بروجن کتاب سفرنامه ناصر خسرو بروجن به نام «ارجان» یا «ارغان» یاد شده که ساکنان آن از منطقه‌ای مابین سرحدات بختیاری و بهبهان کنونی به این مکان آمده و سکنی گزیدند. در این خصوص مطالعات بسیار زیادی صورت گرفته و حتی به کمک علم تیپ شناسی (مرفولو‍ژی) و ادله و اسناد تاریخی این وجه تسمیه اثبات شده‌است. عده‌ای دیگر چنین اظهار نموده‌اند که شهر اولیه در این محل به وسیله برج و باروهایی محصور بوده و به علت کثرت برجهای آن به نام بروجن یعنی دارنده برج‌های فراوان نامیده شده‌است و بنا بر قول دیگری ساکنین بروجن قبل از پیدایش به صورت هفت خانواده در محله اوره که یکی از دهات بوده زندگی می‌کردند که در اثر ظلم و ستم خوانین از این مکان فرار نموده به مکان فعلی آمدند که این مکان به نام اوره جسته نامیده شد که به مرور زمان به اورجن و سپس به بروجن تغییر نام یافت. البته اگر از نظر ادبیاتی بخواهیم بروجن را تحلیل کنیم به واژهی اورجن که متشکل شده از واژه‌های «اور + جن» است بی شباهت نیست و واژه ی  «اور» به معنی شهر و «جن» به معنی زن یا الهه آب تعبیر می‌شوند که در کل به معنی شهر آب یا شهر الهه آب می‌باشد که چشمه سیاسرد واقع در بروجن سندی است بر صحت آن.

جاذبه های گردشگری بلداجی

 یکی از مناطق زیبا و دلنشین گردشگری بروجن، سیاسرد است که می توان آن را یکی از نقاط مهم گردشگری استان چهار محال وبختیاری دانست که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می کند. سیاسرد دارای یک کوه کوچک با ارتفاع ۴۵۰ متر که در واقع این منطقه گردشگری در دامنه شمالی آن واقع شده است .چشمه سیاسرد نیز یکی از جاذبه های این منطقه به شمار می رود که مکانی بسیار زیبا و دلنشین هم برای خود اهالی بروجن و به طبع آن برای گردشگران است. این منطقه به دلیل همجواری با جاده بروجن – خوزستان دارای مسافران زیادی هم از استان های دیگر دارد  که البته موجب جایگاه برتر در جذب گردشگر شده است.

شهر خنک


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی چهارمحال بختیاری

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


Hossein 07 مهر 1401
سلام بروجن جای فوق العاده زیبا و خنکی هستش ارتفاعشم خیلی بالاس

آرش 08 شهریور 1398
سلام و ارض ادب من میخوام فردا یعنی جمعه برم بروجن چقاخور جاهای سرسبز و زیبایی دارد؟

مارال 15 بهمن 1397
باتشکر از مطالب جالب شما۰
خیلی اطلاعات کامل و جامع هستند

پربازدید ترین مطالب

تگ